NEW YORK CITY – One day pass

Marko Feirov vodio nas je na Američke Djevičanske otoke, ovaj puta vodi nas u jednu od najpoznatijih metropola svijeta, idemo u New york city.

Na istočnoj strani sjeverne Amerike nalazi se jedna metropola prepuna superlativa koju je teško opisati. New York City, grad koji kada posjetiš ubaci te u svijet gdje je sve moguće. NYC se sastoji od pet četvrti (boroughs): Staten Island, Brooklyn, Queens, Bronx i Manhattan. Iz Europe stižete za 9 sati na JFK aerodrom u Brooklynu, a za 30 minuta i 45$ žuti taksi će vas prebaciti do Manhattana.

New York City, grad kojeg bi svakome preporučio. Tko nije bio u New Yorku, puno toga propušta, moje je skromno mišljenje. Godinama putujem više puta godišnje u taj grad i svaki put se ponovno iznenadim nečemu što još nisam vidio, što još nisam doživio. New York je grad koji svakome nudi ono što mu treba, ono o čemu sanjaš, ono što tražiš i sigurno je da ćeš to tamo i naći. Kratko rečeno, u New Yorku nema što nema! Teško je opisati onaj osjećaj, nešto slično kao deja vu, kad hodaš cestom i nešto vidiš i znaš da si to već negdje vidio, jel bila serija ili film, i ako nisi siguran ili ako prepoznaš i onda shvatiš, sad si i ti ovdje. To je osjećaj koji se mora doživjeti. Ili hodaš cestom i vidiš kako se nešto snima, a kad se vratiš doma onda te iste scene vidiš na tv-u ili u kinu. Tako sam ja slučajno naletio na poznatog glumca Matta Damona na cesti dok je snimao film, razmijenili smo nekoliko riječi i nekoliko fotografija za uspomenu. E, to su ti slučajni momenti koji ti se u New Yorku mogu dogoditi slučajno, svaki dan.

Pa ajmo prošetat New Yorkom. Za početak krenimo od Manhattana, najpoznatijeg djela u NYC, otok omeđen rijekama Hudson i East River. Moja preporuka je da krenemo od juga otoka prema sjeveru, pa nam je prva postaja najpoznatiji simbol grada, Kip slobode. Kip slobode bio je zapravo poklon SAD-u od Francuske za stotu godišnjicu neovisnosti. Kip prikazuje božicu Libertas sa bakljom i pločom na kojoj je zapisani datum potpisivanja Američke deklaracije neovisnosti (4.6.1776). Kip je visok 46 metra, a sa podnožjem 93m., nalazi se na ušću rijeke Hudson i kao takav pozdravlja sve posjetitelje i useljenike.

Ajmo na vožnju trajektom koji vas čeka kod Battery Parka. Ako ste kupili One Day Pass, onda vam je vožnja besplatna. Što je One Day Pass i što sve on sadrži saznat ćeš najbolje na njihovoj web stranici. Ako pak nemate One Day Pass cijena za odrasle je 12$, a za djecu do 17 godina 5$. Trajekt vas vozi prvo do otoka Liberty Island, gdje se nalazi Kip slobode, a nakon toga na Ellis Island, gdje je danas imigracijski muzej. Vožnja do Kipa slobode traje samo nekoliko minuta i na neki način je emocionalna jer ti je u glavi neka slika, kako su se trebali osjećati emigranti koji su ovdje dolazili u nadi za novim i boljim životom, znajući da nema povratka doma i obitelji koju su ostavljali iza sebe. Malo sam se razočarao sa velikim Kipom slobode jer što je brod bliže stizao, kip je bio sve manji. Zamišljao sam si ga puno većeg, i onda se zapitaš kako su Francuzi i Amerikanci uspjeli iz tako malog kipa napraviti tako veliki i poznati simbol. Poslije obilaska kipa idemo natrag na brod prema Ellis otoku gdje se nekada nalazio imigracijski ured, danas pretvoren u muzej. Hodati istom zemljom, ulaziti kroz ista vrata u toj zgradi gdje su tada imigranti stizali, a danas ne samo turisti nego i obitelji tadašnjih emigranta dolaze u taj muzej, čini ti se kao da te netko prebacio u prošli vijek. Interesantno je vidjeti koje procedure su morali prolaziti jer dolazak na Ellis Island nije bila potvrda da će tu i ostati, mnogi su se morali vratiti. U jednom uglu nalaze se računala gdje možeš upisati ime i prezime i provjeriti da li je možda netko s tvojim prezimenom tada stigao u novi svijet. Ja sam naravno probao, ali ništa nisam uspio pronaći, malo sam se razočarao jer sam se nadao da su možda moji neki pra pra preci stigli u tada novi svijet. Vožnja trajektom završava povratkom na Manhattan.

Nastavljamo dalje od Battery Parka, držimo se ulice Broadway i nailazimo na poznatog metalnog bika nedaleko od Wall Streeta (Charging Bull u Bowling green parku), bik koji stoji u nadi dobre i agresivne financijske situacije na burzi, stoga budi pravi turist i slikaj se i ti sa bikom prije nego što kreneš dalje. Slijedeća postaja nam je Ground Zero, gdje se danas nalazi novi One Trade Center i muzej na spomen nesreće 9/11. Prvih par godina kad sam tu prolazio, bilo je interesantno, a i žalosno vidjeti slike ljudi koji se još uvijek smatraju nestalima, međutim s vremenom više niti ne skrećeš pažnju na to, nažalost.

Preko puta muzeja stoji stara crkva St.Pauls Chappel i groblje. Promatrao sam malo spomenike na groblju i primijetio da ih je mnogo iz 18. stoljeća, što me zaintrigiralo, nešto ovako staro još uvijek stoji čitavo, a moderne zgrade kao što je bio WTC ruše se samo tako. I tako sam nastavio šetnju kroz groblje i svaki put kad sam pročitao ime sa spomenika, zamisliš si neke vojnike na konju kako galopiraju ovim mjestom, a sada okolo tog groblja rastu ogromne zgrade, neki osjećaj koji te prisili da sjedneš, zapališ cigaretu i jednostavno pokušaš da se sjetiš što si u školi učio o tom vremenu i tom mjestu.

Odavde bi preporučio laganu šetnju do SoHo (može i sa podzemnom A-C), dio grada prepun kafića i malih butika. Jeste se zapitali što zapravo znači SoHo? SoHo ili SOuth of HOuston (Street), znači područje južno od ulice Houston. Takvo skraćivanje je postala navika u NYC pa imamo npr.: TriBeCa (TRIangle BElow CAnal street), NoHo (NOrth of HOuston street), DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass), Nolita (NOrth of LIttle ITAly), NoMad (NOrth of MADison square).

Volim kupiti kavu u Starbucksu, sjesti negdje vani i promatrati taj stream ljudi koji prolaze. U New Yorku stvarno vidiš ljude različitih rasa i boje kože. I očekuješ, jer svi tako pričaju, da su u ovom gradu svi ljudi neljubazni i cijelo vrijeme pod stresom, ali brzo ćeš se uvjeriti da nije tako. Većina njih su zaista ljubazni, otvoreni i spremni da pomognu. Obavezno navratiti u jedan kafić i odmorite se prije nego što krenete pješke 7. avenijom prema Greenwich i West Village.

U Bleecker Street 401 se nalazi poznata pekara, Magnolia Bakery, koju si sigurno vidio u raznim serijama i filmovima. Uđi u pekaru, kupi nešto slatko, preporučam Banana Puding, kombinacija biskvita, kreme i banane po meni bolja od poznatih cupcakea, i odi preko puta u park, sjedni i uživaj. Ovdje ti se može dogoditi da sretneš i kojeg paparazzija koji čekaju na dobru priliku uslikati nekog celebritya, kao npr. Sarah Jessica Parker koja živi samo par ulica dalje.

Sad je vrijeme za jednu sliku grada s krova od zgrade, kreni do 12. ulice u Meatpacking District, tamo ćeš naći Ganservoort Hotel koji na krovu ima bar sa spektakularnim pogledom! Navečer se vrati nazad u taj district u bar Dream Hotela, kojeg preporučam za večernji izlazak. Kad si već u blizini navrati i u Igor`s Barber Shop. Idemo dalje, drži se 14. ulice i prošeći do Union Square pa se metroom (N-R-Q) prebaci do Flatiron District. Izađi tu i okreći glavu dok ne vidiš zgradu u formi pegle, e to je Flatiron Building, fotkaj se!

Dvije, tri ulice dalje ćeš naći 40/40 Club, gazda tog Cluba je Jay-Z! Ovdje sam ja uživao sa bratom i sestrama, ušli smo bez problema i dugog čekanja, na ulazu nas je već čekala hostesa koja nas je vodila u VIP Lounge. Uzeo sam meni da vidim što ću popiti, vidim na prvoj strani da piše da članarina za VIP Lounde dođe 1500$. Može li biti da mi je to hostesa pričala dok nas je vodila od ulaza prema Lounge, a je je nisam čuo jer sam bio toliko fasciniran i gledao okolo? E moram priznati da nisam bezbrižno uživao u piću i atmosferi kluba, samo sam čekao da mi konobarica donese račun. Stigao račun, a na računu samo piće, eto i tako smo besplatno uživali u VIP Lounge, i kako onda da ne preporučim taj klub.

Držimo se Broadway ulice i pješačimo do 32. ulice, tamo se nalazi Madison Square Garden, pogledaj na programu da li ima neki dobar koncert ili neka sportska utakmica. Nastavljamo prema 5th Avenue i dolazimo do Empire State Building, pošto imaš One Day Pass možeš se popeti na zgradu, iako, ja bi preporučio otići na Top of the Rock u Rockefeller Plazu, sa te zgrade imaš isti pogled i dodatno vidiš i Empire State Building. Pogled sa zgrade je veličanstven, a ljudi kao mravi. Nedaleko odavde se nalazi famozna New York Public Library, dok sam išao u školu u NYC, ovo je bilo mjesto gdje sam često dolazio učiti, ulaz je besplatan.

E kad si već na 5th avenue, hodaš dalje sjeverno i dođeš do butika poznatih dizajnera kao Armani i Versace. Kod Armani Exchange su ti cijene niže nego što očekuješ pa ajde u shopping. Idemo dalje do Tiffany`s, pošto su cijene skuplje nego što očekuješ stani samo ispred butika i pojedi neki muffin ili slično, ako je to mogla Audrey Hepburn u filmu Breakfast at Tiffany`s e onda možeš i ti. Samo par ulica dalje na 5th Avenue ćeš naići na Apple Store, cijene su niže nego u Europi zato je sada vrijeme da kupiš Mac Book ili iPhone, ako ga još nemaš.

Kad izađeš iz dućana preko puta ćeš vidjeti Plaza Hotel, gdje je Kevin spavao dok je bio sam u New Yorku, a sa desne strane već počinje Central Park. Još nije vrijeme za park nego idemo dalje ulicom do muzeja Guggenheim, a pošto još uvijek imaš One day Pass i tu ulaziš besplatno. Muzej je napravljen kao spirala, ako te zanima umjetnost obavezno ga posjeti, ako pak nisi baš zainteresiran onda barem stani i baci pogled na zgradu jer i to je jedan dio NYC! Poslije muzeja pređi ulicu i konačno uđi u Central Park, hodaj do fontane „fountain bethesda“ i uživaj, odmori. U parku se nalazi i zoološki vrt pa možda naletiš na neku životinju iz crtića Madagaskar. Park ima i svoju policiju zbog čestog kriminala, ali svejedno ne preporučam posjet parku noću.

Izađi iz parka sa zapadne strane i hodaj do 72. ulice i Amsterdam Avenue, tu uzmi metro broj 2 ili 3 prema uptown i vozi se do 125. ulice. Stigao si u Harlem. Harlem je dobio ime po gradu Haarlem u Nizozemskoj jer je nekada bio nizozemski dio grada, danas ovaj sjeverni dio Manhattana uglavnom su naselili stanovnici afričkog ili južnoameričkog podrijetla. Ja sam nepuna dva mjeseca stanovao u tom djelu grada, prvi dan kad sam stigao sam primijetio da odskačem sa svojom blijedom bojom kože, ali svidjelo mi se biti djelom tog multikulturalnog djela grad. U 125. ulici ćeš naći famozni Apollo theater.

Kad si prošetao Harlemom, vrati se metroom do 42. ulice, vrijeme je za Times Square. Ako misliš nešto kupovati, kao npr u Footlockeru, prste dalje, na Times Square su cijene puno više. Ipak svrati u M&M`s dućan i divi se kako može postojati dućan samo za M&M`s. Ili iskoristi još jedan gratis ulaz (OneDayPass) u Madame Tussaud`s. Times square je najposjećenija turistička atrakcija na svijetu, zato budi turist, napravi nekoliko dobrih slika i jednostavno uživaj u pogledu na hrpu reklama, žutih taksija i ljudi koji jure svojim poslom. Ako se nađete u NYC u zimskom periodu onda definitivno morate vidjeti veliku Božićnu jelku ispred Rockfeller Centra, poznatu iz mnogih filmova. Ispred jelke cijelu zimu ovdje se nalazi veliko klizalište.

Eto tvoj dan sa New York Pass koji si imao se završava i uspio si vidjeti neke glavne turističke atrakcije NYC-a. E sada tek počinje onaj interesantan dio. Sad iskoristi vrijeme i prepusti se gradu, budi pravi njujorčanin. Troši svoje vrijeme po restoranima, klubovima i šetnjama kroz grad. Nemoj ništa planirati, pusti neka te grad vodi.

Prije nego što kreneš u noćni život kroz NY, moraš prvo u butik House of Field koji se nalazi u ulici 306 Bowery, to nije samo preporuka moja nego već i naredba. 🙂 Cijene su niže, puno niže nego što očekuješ. Vlasnica butika je poznata dizajnerica Patricia Field, koja je radila kostime za razne filmove i serije kao npr. Sex and the city. Njezini radnici se ne smatraju prodavačem, već tvojim stilistom koji će te spremiti za pravi noćni život u NYC. I ne samo da će te obući već ti mogu napraviti i frizuru jer imaju i frizerski salon. Sve se može i naručiti putem interneta ako nemate priliku doći u NYC. Što se tiče shoppinga, definitivno za preporučiti je i Macy’s na 7 katova koji će utažiti šoping žeđ i onima najžešćima. Na drugom katu nalazi se centar za posjetioce gdje si možete podići bon za popust od 10%.

Restoran koji definitivno mogu preporučiti je Kafana, prvi i jedini srpski restoran u cijelom New Yorku. Svaki put kad sam u NYC obavezno barem jedanput idem tamo na večeru, atmosfera je posebna, osjećaš se kao dio obitelji. Od ćevapa do palačinke sve imaju pa čak i domaće pivo.

Za sve fanove serije Seinfeld, ako se sjećate smiješnog susjeda Kramera, onda će vas sigurno iznenaditi i nasmijati onaj pravi Kramer, Kenny Kramer, po kome je lik i izmišljen. Kenny ima svoje organizirane ture kroz NYC gdje će vam pokazati sve lokacije iz serije Seinfeld. Pričao sam sa Kennyem i upoznao ga sa www.putoholicari.rtl.hr.

U Spectrum na „Meet the Artist“ sam upoznato poznatu kompozitoricu Milicu Paranosic. Milica preporuča Bam za dobru muziku, od restorana Kafana i Boqueria, za uživanciju Red Booster u Harlemu.

U NYC se sve mijenja iz dana u dan, pa mjesta koja se preporučuju mogu jedan dan biti in a već drugi out.

Putovati kroz grad možete taksijem ili metroom (cca 2,25$ u jednom smjeru), al definitivno najjeftinije i najzanimljivije pješke.

Da bi vidjeli čitav New York trebali bi tamo provesti duže vrijeme, pa čak i onda ne bi uspjeli sve vidjeti i upoznati. Ja putujem u NYC više puta godišnje i svaki put uspijem pronaći nešto novo, nešto što još nisam vidio i to je ono zašto se uvijek radi vraćam natrag.